Sara Andreasson
Konsthögskola i Malmö
För en djärvhet, ett mod och en mognad avtecknat i det avskalade. Undersökandet av tid och minne med horisonten som ett poetiskt växelspel mellan längtan och vidgad förståelse. En gestaltning som utmanar och försonar bilden av landskapet, det yttre likväl som det inre.

Elina Birkehag
Kungliga Konsthögskolan, Stockholm
För ett brett grepp om orden och språket som material och byggstenar i ett föränderligt minne. Från det finstilta till det rumsligt överväldigande. Från munnens oralmotorik och den skrivande handens små tillfälliga rörelser till de nedtecknade eller inristade ordens konkreta kropp.

Linn Byrkjeland
Umeå konsthögskola
För det känsliga dagliga tecknandet där hon med slumpmässig hand och påtaglig lekfullhet inspireras av naturen och skapar ett abstrakt mikrokosmos. Teckningarna blir till en språngbräda mot ett färgstarkt men samtidigt ljust måleri i modigt stort format. Abstraherade figurer och mytologiska väsen kommer till liv i den skog av målningar som både omsluter och överfaller oss i ett sprakande makrokosmos.

Jessica Ekström
HDK-Valand, Göteborgs universitet
För en utmanande videoinstallation där kroppen använts som konstnärligt redskap. Ett vardagligt behov ritualiseras och dokumenteras i en lågmäld uppgörelse med en trång kvinnoroll. Med avskalad precision balanseras obehag och rening i ett kontinuerligt kretslopp.   

Lisa Forslund
Kungliga Konsthögskolan, Stockholm
För en effektiv och på ett positivt sätt mycket påträngande installation som med en fin känsla för balans och autenticitet ringar in en skärningspunkt mellan tvåsamhetens dilemma och den allmänmänskliga neuros det innebär att hitta sitt jag. Allt i en fin glidning där videoverket elegant expanderar ut i rummet och sluter sig kring betraktaren.

Clara Mosconi
Konsthögskola i Malmö
För en känslig skärskådning av överflödigt ljud och en noggrann dans i språkets periferi där kommunikationens essens omdefinieras genom repetition och improvisation. I kontrast till en nästintill klinisk dissektion laddas andrum med kroppslig nerv och närvaro. För en rumslig gestaltning där utfyllnadsläten blir både visuella och taktila.